,
SHARE:
12294806_913869142001841_2033267406820785061_n

En målgruppe der kun er på Facebook for nyheder og chatfunktionen, et produkt der ikke er præstigefyldt i sig selv og et meget begrænset budget. Hvad gør man, når målgruppen ikke vil tale med en?

Algoritmer belønner engagement

Netop det problem havde Pågen Gifflar. Deres målgruppe var unge mellem 15-29, og platformen, Pågen var på, var Facebook. Hvad gør man lige, når ens målgruppe ikke engagerer sig på det medie, man har budget til at være til stede på?

Udviklingen af Facebooks algoritmer og en målgruppe, der kræver og forventer noget unikt, gjorde, at Pågen ikke havde ressourcerne til at følge med.

Der er altid en god grund

Under payoff’et ”Der er altid en god grund” gik vi i gang med at engagere den inaktive, men dog store fanskare. Ved et fokus på ”Der er altid en god grund”, aktualitet og trends udviklede Gifflar et syret univers, som taler direkte til inkarnerede fans, og kun dem.

Vi skaber en følelse af samhørighed og unikhed, som taler til den unge målgruppe. Det gøres ved at være stringente med den visuelle linje, kun have indhold, vi tror på, og skabe en relevans, som ikke er baseret på produktet, men baseret på det, målgruppen oplever i deres hverdag: #mannequinchallenge, #saltbae, kropsidealer, eksamen og penge tilbage i skat – for bare at nævne et par.

Når man taler til nogen, der ikke lytter

Alle, der har været i kontakt med teenagere, kender det, og Facebooks algoritmer gør det ikke lettere: man føler, man taler for døve ører.
Netop det var en udfordring for Pågen: ”Vores udfordring var, at vi ikke kunne komme igennem selv. Hvad skulle vi gøre, for at Facebook overhovedet lod os komme i tale” fortæller Marie fra Pågen om deres udfordringer med det sociale medie.

Med en paid-strategi i ryggen og solidt content klar rykkede vi ind og tog målgruppen med storm. Den unikke engagement rate steg med over 7% i nogle måneder, fanskaren voksede og CPM-prisen var i bund – alt sammen med et meget begrænset budget.

Det er blevet sjovt igen

Pågen Gifflar er altså gået fra at have en stor inaktiv fanskare til at have en stor, superaktiv fanskare, som kommenterer, deler, reagerer og tagger hinanden. ”Samarbejdet har gjort, at det er blevet sjovt at arbejde med Facebook igen. Det var det ikke i perioden inden samarbejdet.”

En særlig synergi har gjort, at produktet er kommet ud at leve. For eksempel synergien mellem Gifflars facebookside og outdoor på busser rundt omkring i Aarhus og København, og synergien mellem facebookkonkurrencen og aktiveringen, hvor man skulle plukke Gifflar af træerne i Aarhus, Odense og København.

Gifflar har fået sit eget univers, som har resulteret i det tætteste, vi kommer på at måle en direkte afledt købseffekt af Facebook: nemlig tagging med sætningen ”tager du ikke lige en pose med” og de mange kommentarer om, at nu skal man da lige ned og købe Gifflar.

At turde

De gode resultater er altså kommet, fordi kunden forstår det og tør. Forstår, at specifikt content, der tager stilling, er vejen frem. Tør være kreativ med en paid-strategi, der eksperimenterer med algoritmer. Og tør sige ja til noget, der måske ikke helt fanger deres egen målgruppe, men stole på, at det fanger dem, det er meningen, vi skal fange.

SHARE:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *